خصوصیات عارفان کاذب ودروغین

 ۱-دعوت به «خود»

یکی از مشخصه های عارفان دروغین خود بزرگ بینی ودعوت به سوی

خوداست . اینان غالباًخودراواجد کرامات وقدرت های فوق العاده نشان

می دهند .به شیوه های مختلف سعی می کنند به مخاطبان ومریدان خود

 بباورانند که ولی نعمت وصاحب اختیار آنان هستند .وبعضاً هم کارهای

 خارق العاده هم انجام می دهند که همین مسأله موجب فریب عده ای افراد

ساده لوح می شود .

لی هنگجی رهبر آیین فالون دافا می گوید :

«ریشۀ من درجهان است . اگر کسی بتواند به شما آزار برساند .قادر است

 به من آزار برساند .به عبارتی ساده،آن شخص می تواند به جهان صدمه بزند

.درحال حاضر شخص دیگری مثل من وجود ندارد که به طور حقیقی روشی

واقعی رابه سوی سطوح بالا به  مردم آموزش دهد»

جوان فالون (چرخاندن چرخ قانون )ص22

 ویاساتیا سای بابا می گوید:

«مأ موریت من اعطای شوق وشادی به شماست که از ضعف وترس دورتان کنم .

 مأموریت من پراکندن شادمانی است ازاین جهت همیشه آماده ام .قدرت من غیر

 قابل اندازه گیری است تولد من غیر قابل توضیح وغیر قابل درک وپیمایش است .»

تراشهای الماس خداوند ص168

2-مبهم وراز آلود سخن گفتن

یکی از شگردهای تبلیغی وشیوه های خود بزرگ انگاری عارفان کاذب راز

 آلود جلوه دادن سخنان خود است .به عنوان مثال سرکرده ایرانی آیین رام الله

 درگفتگوهای خود تلاش می کند که اسرار آمیز وراز آلود جلوه دهد گفتگوهای

 زیر نشان دهنده این حقیقت است .

«س:اسم اصلی شماچیست؟

ج:من واو هم اسمیم .

س:آیا منظورتان ازاسم اصلی همانی است که درشناسنامه افراد است ؟

ج:شناسنامه اصلی شمادرغیب ودرعالم بالاست .

س:اسمی که پدرومادرتان برای شما انتخاب کرده اند چیست ؟

ج:آنها انتخابی نکرده اند،به آنها تحمیل شد.

س:ماباید شمارابه چه اسمی بخوانیم ؟

ج:بایدی درکارنیست .اصلاًمی توانید مرانخوانید.....»

 جریان هدایت الهی ص 144و 146

3-مبارزه با ادیان الهی

یکی از مشخصه های عارفان کاذب ودروغین ،مبارزه ومخالفت علمی و

عملی با ادیان الهی است .اینان پیام ادیان وتوصیه های پیامبران راخارراه

خود می دانند .به همین دلیل با شگردهای مختلفی می کوشند تا مخالفت و

ناخرسندی خودراازپیام پیامبران وهدایت های الهی برای بندگان اعلام دارند.

-دین ستیزی دراکنکار

 درآیین آمریکائی اکنکار،کنارزدن وزدودن باورهای دینی پیروان یکی از

راه های تکامل معنوی وشرط تأثیرگذاری تعالیم معنوی اکنکار بیان شده است

.وگفته می شود که مانع بزرگ در مقابل تعالیم ماهانتا ،باورهای دینی افراد است

.آن باورها چون درجان افراد رسوخ کرده است اجازه نمی دهد حقیقت تعالیم

ماهانتا آشکار شده وتأثیر گذاری خودرانشان دهد.

درآیین اکنکار علم وحکمت ماهانتا به مراتب بیشتر وپیشرفته تر از علوم و

اندیشه های ادیان الهی می دانند .

«ماهانتا درهرعصری باشکوه وجلال تازه ای ظاهر میشود ودربین مردم امروز

 قدم می زند .علم وحکمتی که او استطاعتش رادارد .بسیار پیشرفته تر از

 دکترین هایی است که ادیان پرطرفدارجمع آوری کرده اند زیرامأموریت او

آموزش دادن تکنیک های سفرروح است»

حکمت اک راههای پنهان ماهانتا ص 15

 -دین ستیزی درآیین اوشو:

اوشو به گونه ای دیگر،باادیان الهی به مبارزه پرداخته است .وی گاهی با اصل

 وجود دین به مبارزه پرداخته وآن راساخته وپرداختۀ عده ای فرصت طلب و

قدرت طلب می پندارد وگاهی می کوشد باانکاربرخی از آموزه های مهم ادیان

الهی ،باور به آنها راباوری نادرست وغیر انسانی قلمداد کند .

اوشو می گوید:«اگر میل جنسی تو واقعاًارضاءشود احتیاجی به آن وعده های

 پوچ نداری ،چون به خواسته هایت رسیده ای .اگرمیل جنسی تونکوهش 

سرکوب ونابود شود .اگرتورامجبورکردند ازاین بابت احساس گناه کنی ،

آن وقت موهوم پرستی میتواند برای همیشه به حیاتش ادامه دهد »

 آینده طلایی ص  37-38

اوشو «گناه » راساخته وپرداخته روحانیان به منظور تسلط برتوده ها میداند

ومی گوید :«گناه یکی از قدیمی ترین ترفند ها برای سلطه برمردم است .

آنها درتو احساس گناه ایجاد می کنند . آنها ایده هایی بس احمقانه به خوردت

 می دهند که قادر به محقق ساختن آنها نیستی .»الماس های اوشو.ص 258

این نشان می دهد معنویتی که مکاتب نوظهوربه دنبال آن هستند ،خارج از

چارچوبۀ ادیان است .معنویتی که هماهنگ وسازگارباامیال پست انسانی و

متناسب به علوم جدید وپیشرفت های علمی است .

اما همانطورکه گفته ایم حقیقت آنست که معنویت منهای خداودین ،امری بی معناست .

4-تبلیغ کثرت گرایی عرفانی ودامن زدن به فرقه گرایی

یکی دیگر از شاخصه های عارفان دروغین ،پذیرش کثرت گرایی سلوکی است

.این ویژگی درمیان پاره ای ازصوفیان مسلمان وهم درمیان مدعیان عرفان و

معنویت دردوران جدید ،بسیاربرجسته است .آنها می گویند :همۀ شیوه های

سلوکی با هر هدف وغایتی که داشته باشند ،درست وحق اند.

ماهرگونه کثرت گرایی به معنای پیش گفته رامردود ونادرست دانسته ومعتقدیم

عرفان حقیقی عرفانی است که درجستجوی خداوبراساس آموزه هاوتعالیم الهی

 باشد.وتنها ازراه عمل به دستورات خداوند می توان به آن هدف دست یافت .

-دالامایی لاما وتبلیغ کثرت گرایی عرفانی

یکی از کسانیکه به کثرت گرایی عرفانی اعتقاد دارد وآن راتبلیغ وترویج

می کند.دالایی لا است اومی گوید:

«پنج میلیارد انسان روی کرۀ خاکی زندگی می کنند ومن معتقدم مابه پنج میلیارد

 دین مختلف نیاز داریم .به اعتقاد من هرانسانی باید ازیک مسیر معنوی عبور کند

 که برای اوودرنسبت باباورهایش ،بهترین باشد .پس تنوع آدمها، تنوع ادیان را

ضروری می کند .» هنرشادمانگی ص 295

-سای بابا وتبلیغ کثرت گرایی عرفانی

درآیین سای بابا نیز کثرت گرایی عرفانی تبلیغ می شود .وی تصریح می کند

که همۀ ادیان حق اند وهیچ تفاوتی بایکدیگرندارند .ودین ساختۀ خودرا کاملترین

دین می داند .

او می گوید :«تمامی ادیان به سوی یک هدف رهنمون می شوند وتمامی

انسان ها برادران یکدیگرند .» تعلیمات معنوی (6)ص 113

-کثرت گرایی صوفیان

بسیاری ازصوفیان مسلمان نیز به کثرت گرایی عرفانی اعتقاد دارند. برخی

ازصوفیان مسلمان براین باورند که راه های سیروسلوک به سوی خدابه تعداد

 انفاس خلایق است .وبنابراین ،ازهرراهی می توان به حقیقت نائل شد .

حلاج نیشابوری ،صوفی مشهور ،دراین باره می گوید :«یهودیت ونصرانیت

 واسلام ودیگر لقب های مختلف ونام های گوناگون ...همه وهمه یکی است

بی آنکه درآن مغایرت واختلافی باشد »

اخبارحلاج ،لوئی ماسینیون ،بی جا ،بی نا ، بی تا،ص70

مولوی درکتاب فیه مافیه می گوید :

«اگر راه هامختلف است ،امامقصد یکی است .نمی بینی که راه به کعبه بسیار

است ؟بعضی ازراه روم وبعضی راازراه شام وبعضی راازعجم وبعضی رااز

راه چین وبعضی راازراه دریا ازطرف هند ویمن .پس اگر درراه هانظرکنی

 اختلاف ،عظیم ومباینت بی حدست .اماچون به مقصودنظرکنی همه متفق اند . »

فیه مافیه مولوی ص 115-118

5-انکار واقع نمایی ارزش های دینی

یکی دیگر از ویژگی های عارفان دروغین وآیین های نوظهور معنوی ،نفی

واقع گرایی ارزشی است .بسیاری از عرفان های جدید وآیین های نوظهور

معنوی ،همۀ ارزشهای دینی ،اخلاقی ،سیاسی واجتماعی راغیرواقعی می دانند

ومدعی اند بدی یاخوبی رفتاراختیاری انسان ،بستگی به میل وسلیقۀ افراد و

یانهایتاً قرارداد وخواست جمعی دارد.

«سرکردگان عرفان اک درپاسخ به پرسش یکی از پیروان اک که پرسیده بود

آیا اکنکار باسقط جنین یاهمجنس بازی مخالفت می کند؟می گوید:اکنکار

 موضوعاتی ازقبیل سقط جنین ،طلاق یاگرایش جنسی رابه عنوان تصمیماتی

 شخصی درنظر گرفته وبه عنوان یک سازمان نظری نمی دهد»

ویاشخصی همچون پائلو کوئیلو تساهل وتسامح رفتاری راتبلیغ وترویج می کند

.وتأکید می کند هرکسی باید به هرگونه ای که می خواهد ودوست دارد راه معنویت

رابپیماید .دراین زمینه نباید به سخن هیچ کس گوش دهد.

نقدوبررسی :براساس آموزه های اسلامی ،ارزش ها،اعم ازارزش های

اخلاقی وسیاسی واقتصادی واجتماعی ،همگی ریشه درواقعیت های عالم

دارند .سلیقه ای وقراردادی وجعلی نیستند .به همین دلیل ،میل وسلیقه و

خواست فردی یارأی جمعی وقرارداد اجتماعی درآنها هیچ تأثیری ندارد.

« فلسفه اخلاق :محمد تقی مصباح یزدی »

6-دامن زدن به مسائل جنسی :

یکی دیگرازویژگی های برخی ازآیین های نوظهورمعنوی دامن زدن به

 گرایش هاوامیال جنسی است .

-خلسۀ عرفانی ونیروی جنسی درمکتب کوئیلو

یکی ازکسانی که پیروان خودرابه سوی مسائل جنسی وشهوانی می کشاند

ومی کوشد پوششی معنوی وعرفانی به هرزگی های جنسی بدهد،پائلوکوئیلواست.

اومی گوید:درتمام مدت رابطۀ جنسی ،ازحواس پنجگانه ات استفاده کن .اگر

درلحظۀ اوج لذت جنسی ،همۀ این حواس با هم ازراه برسند ،برای تشرف

پذیرفته می شوی .«بریدا پائلوکوئیلو »

-سکس درمکتب اوشو

اوشو سکس راامری مقدس ومهم ترین نیروی زندگی دانسته وهمگان رااز

نکوهش سکس برحذر داشته ومعتقد است همۀ دگرگونی های زندگی از طریق

 این نیرو رخ می دهد.

او می گوید:هرروز انسان ها برمی خورم وآنها می آیند ومی گویند که در

پی خداوند هستند .هرچه بیشتر آنها رامی سنجم ،بیشتر درمی یابم  که مشکل

آنها به مسائل جنسی باز می گردد به ایشان برمی خورد وباد شخصیت شان

خالی می شود اماراستی این است که سکس مسألۀ اصلی است وتازمانی که

این مسأله حل نشود جستجوی خداوند امکان ناپذیر است .

«مراقبه ،هنروجدوسرور،اوشو ص82-83»

نقدوبررسی:

تردیدی نیست که این نظریه ،نظریه ای است ضدمعنویت وضد اخلاق

.براساس این تئوری رذایلی همچون فحشاءوزناولواط وامثال آن همگی

جزءفضائل اخلاقی وشیوه های سیروسلوک عرفانی ومعنوی می شوند!!!

اولاً این ادعا که ریشۀ بیماری های روحی وروانی بشردرایجاد محدودیت

های جنسی است ،ادعایی بی دلیل است .

ثانیاً،آزادی همه جانبه درارضای غرایزجنسی ،نه تنها موجب وصول به

 سعادت ونجات ازبیماریهای روانی نخواهد شد ،که آشفتگی های روحی

وروانی شدیدتری رادرپی خواهدداشت ورشد این گونه بیماری ها رامی توان

 به وضوح درافراد وجوامعی که درارضای غریزۀ جنسی محدودیتی ندارند

یامحدودیت کمتری دارند به خوبی مشاهده کرد.

7-سماع ورقص

یکی دیگر ازویژگی های بسیاری ازعارف نمایان ،اینست که برای ایجاد حالت

توجه وشوروعشق به خدا،ویا ایجاد حال خوش معنوی وعرفانی ،به عمل

خلاف شرع «سماع ورقص»متمسک می شوند.«سماع»دراصطلاح

 صوفیان به معنای آوازخوش وآهنگ دل انگیزی است که به قصد صفای

 دل وحضور قلب وایجاد شور عرفانی وحال روانی شنیده می شود. وحرکات

 موزون را«رقص» می گویند.

«رخی ازمعاصران مولوی مانند شمس الدین افلاکی دراحوالات اوآورده اند که

 وی هرشب جمعه به دعوت زنان قونیه ،درجمع آنان حاضر شده وبرای آنان

سماع می کرد .چون آن جماعت جمع شدندی وبه حضور تمام منتظرگشتندی بی

 آنکه اعلام کردندی بعد ازنمازعشاحضرت مولانا همچنان بی زحمت ،تنها تنها

پیش ایشان رفتی ودرمیانۀ ایشان نشسته ،همه شان گرد آن قطب حلقه گشتندی

وبرِاوگشتندی .....وحضرت مولانا به سماع شروع فرمودی وآن جماعت به

حالی شدندی که سرازپاوکلاه ازسرندانستندی .» مناقب العارفین ،ج 1ص 490

به علاوه صوفیه پاره ای ازعرفان های نوظهورنیز به سماع ورقص توجه ویژه

دارند.مثل سماع درعرفان ساحری یاعرفان سرخ پوستی که ازجایگاه خاصی

برخوداراست.

8-ایجاد مکان مقدس اختصاصی

یکی دیگر ازویژگی های بسیاری از عارف نمایان ایجاد مکان های مقدس

اختصاصی است .اینان به منظور آنکه هویتی جمعی ودینی به پیروان ومریدان

 خود بدهند ،اقدام به تأسیس مراکز عبادی ویژۀ آیین خود می کنند .

-خانقاه صوفیان

صوفیان مسلمان باتأسی ازراهبان مسیحی وتحت تأثیر عرفان مسیحی اقدام به

 تأسیس مکانی اختصاصی برای تجمعات خود کردند ودرکنارمسجد مکانی با

عنوان خانقاه تأسیس کردند .

-لنگر وزاویه

مکان مخصوص جوانمردان یافتیان وپیروان آیین فتوت (که در قرن چهارم

وپنجم از رونق فراوانی برخورداربود)تأسیس شد.

-معبد زرّین اک

پیروان مکتب اکنکار تلاش دارند که هیچ قید مکانی وجغرافیایی برای آن قائل

نباشند وآن رامتعلق به همۀ بشریت بدانند .مرکز اصلی این آیین درشهر چَنهَسِن

 درایالت میتسوتا درکشورآمریکا است ازمکان مقدس اکنکار به «معبد زرین اک »

تعبیر می شود .

-کمون اوشو

اوشونیز مرکز عبادی ،به معنای مورد نظر او،قبله گاه اصلی پیروان خودرادر

 شهر پونای هند پایه گذاری کردوهم اکنون به صورت روزانه ازسراسر جهان

 ازاوبازدید می کنند

-آشیانۀ صلح برین

معبد آیین سای بابا با عنوان پراشانتی نیلایام که به معنای آشیانۀ صلح برین است

 ،محل تجمع سالانۀ پیروان سای بابا است .دراین معبد معمولاً مراسمی به

مناسبت اعیاد همۀ ادیان بزرگ برگزار می شود.

این بود خلاصه ای از خصوصیات عده ای از عارفان کاذب ودروغین ،

خداوند ماوشما رابه شناخت عارفان حقیقی که ائمۀ معصومین وپیروان واقعی

 آنان هستند رهنمون سازد .( آمین )

                            

                           والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته