نصایح عرفانی مرحوم شاه آبادی
قول امام ، نقل شده است :

لعن اشخاص
شیخ عارف ما، روحی فداه می فرمود:
« هیچ وقت لعن شخصی نکنید، گر چه به کافری که ندانید از این عالم
( چگونه
) منتقل شده، مگر آن که ولی معصومی از حال بعد از مردن او اطلاع دهد. زیرا ک
ه ممکن است در وقت مردن، مؤمن شده باشد. پس لعن به عنوان کلی بکنید.»
تعبیر به کافر نکنید در قلب
به نفس و شیطان بگویید ممکن است این شخصی که مبتلاست
به معصیت، دارای
ملکه ای باشد، یا ( دارای) اعمال دیگری باشد که خدای تعالی او را به رحمت
خود مستغرق کند و نور آن خُلق و ملکه، او را هدایت کند و منجر شود کار او به
حُسن عاقبت
شاید آن شخص را خدا مبتلا به معصیت کرده تا مبتلای به عُجب که از معصیت بدتر
است نشود. و شاید من به واسطه ی همین بدبینی، کارم منجر به بدی عاقبت شود.
شیخ جلیل ما، عارف کامل، شاه آبادی روحی فداه می فرمودند:
« تعبیر به کافر نیز نکنید در قلب: شاید نور فطرتش او را هدایت کند و این تعبیر و
سرزنش، کار شما را منجر به سوء عاقبت کند.»
( البته) امر به معروف و نهی از منکر، غیر از تعبیر قلبی است. بلکه می فرمودند:
« کفاری را که معلوم نیست با حال کفر از این عالم منتقل شدند لعن نکنید؛ شاید
در حال رفتن، هدایت شده باشند و ورحانیت آن ها مانع از ترقیات شما شود.»
در هر حال، نفس و شیطان، شما را وارد مرحله ی اولی از عجب می کنند. کم کم،
از این مرحله شما را به مرحله ی دیگر و از آن به درجه ی بالاتر، تا بالاخره کار انسان
را به جایی برساند که به ایمان یا اعمال خود، به ولی نعمت خویش و مالک الملوک
منت گذاری کند.
عارف کامل
باید توجه داشت که گرچه اصل وحقیقت عرفان امری متعالی ومطلوب ودرراستای تکامل انسان وبلکه حقیقت کمال اواست ؛ ولی این مسأله نباید موجب گردد که تصور کنیم همه کسانی که به این نام شناخته ودراینراه دیده می شوند به زلال حقیقت وروح عرفان ومعنویت دست یافته اند .بنابراین باید بسیارمراقب باشیم تا نام ها وعناوین ، مارافریب ندهند .هرجا اسم عرفان وعارف وسیر وسلوک هست ، معلوم نیست ازحقیقت عرفان نیز خبری باشد .کم نبوده ونیستند کسانی که گر چه درنیت خویش برای سیروسلوک صادق بوده اند ؛ ولی دراثر عدم آشنایی با معیارهای عرفان حقیقی ،به دام منحرفان ومدعیان دروغین افتاده ا ند وبه جای سیر الی الله دربیراهه های گمراهی وانحراف گرفتار آمده اند .