استدارج راهی به سوی «کفر»

این چیزهایی که من می‏گویم، متن روایت امام صادق است. چون

خیلی فرصت ندارم، همه روایت را نمی‏خوانم. آیه قرآن هم این مطالب

را دارد و می‏فرماید: « إِنَّما نُمْلي‏ لَهُمْ لِيَزْدادُوا إِثْماً» خدا مهلت می‏دهد

تا ببیند آیا تو استغفار می‏کنی یا نه! اگر استغفار کردی مسأله‏ای

پیش نمی‏آید، امّا اگر استغفار نکردی، خدا نعمتش را تجدید می‏کند؛

یعنی نعمت را دوباره به تو می‏دهد. اینجا دیگر تو توفیق شکرگزاری

نداری و در حقیقت، خدا این توفقی را از تو سلب کرده است. این

بی‏حساب نیست که خدا به بنده‏ای از بندگانش نعمت می‏دهد و در

عین حال، توفیق شکرگزاری را از او سلب می‏کند.

وقتی بنده گناه کرد و به ‏جای عقاب، نعمت‏هایش زیاد شد، کم‏کم با

خودش فکر می‏کند که چرا این‏ همه گناه می‏کند ولی هیچ اتّفاقی

نمی‏افتد؟! نکند خبری نیست؟! اصلاً شاید حلال و حرامی، نعوذبالله

در کار نیست! از اینجاست که انسان به وادی کفر کشیده می‏شود.


چرا وضع کفّار خوب است؟!


خود شما هم دارید می‏بینید که کفّار وضع مادّی‏شان خوب است؛

این به خاطر همین مسأله استدراج است. اگر کسی بگوید: کفّار

با توجه به اینکه این‏همه گناه و فجور می‏کنند، چرا باز هم وضعشان

خوب است؟ جوابش این است که خداوند آن‏ها را مبتلا به استدراج

کرده و توفیق شکرگزاری را از آنها گرفته است. این به ضرر آن‏هاست.


ریشه گرفتاری‏ های مسلمین

مسلمان‏ها هم از این جهت مانند کفّار هستند که اگر نعمت به

آن‏ها برسد و آن را در راه غضب الهی مصرف کنند، خدا برای توبه به

آن‏ها مهلت می‏دهد، اگر توبه کردند که هیچ، وگرنه توفیق شکرگزاری

از آن‏ها سلب شده و دچار استدراج می‏شوند. گرفتاری‏های ما هم از

همین‏جا نشأت می‏گیرد که ما نعمت‏ها را، نعوذبالله در راه گناه صرف

می‏کنیم و بعد مبتلا به انواع گرفتاری‏ها می‏شویم تا بیدار شویم و

استغفار کنیم. این گرفتاری‏ها نیز، پس‏گردنی‏هایی است که خدا برای

باز شدن چشم بنده‏اش می‏زند که بنده بگوید: خدایا غلط کردم که

نعمتت را در بیراهه خرج کردم!

حال اگر نعمت را در مسیر غضب الهی خرج کردیم و وقتی هم

که خدا برای بیدار شدنمان ما را به گرفتاری‏ها مبتلا کرد، باز هم

چشم‏هایمان باز نشد و توبه و استغفار نکردیم، اینجا است که

دچار استدراج شده و نعوذبالله به وادی کفر کشیده می‏شویم! من

صریح می‏گویم تا جای هیچ بحثی باقی نماند.


جایگاه و ویژگی ماه شعبان

«استغفار کردن» کمک به «رحمت ‏للعالمین» است!


امّا این مباحث را گفتم که یک تذکّر بدهم. ماه، ماه شعبان است.

ماه، ماه استغفار است. ماه، ماه پیغمبر اکرم است. ما در روایات

داریم که حضرت فرمود: «أَلَا إِنَّ شَعْبَانَ شَهْرِي فَرَحِمَ اللَّهُ مَنْ أَعَانَنِي

عَلَى شَهْرِي‏»؛ ماه، ماه من است؛ خداوند کسی را که در این ماه

به من کمک کند، رحمت کند! این یعنی چه؟


پیغمبر چون رحمت للعالمین است، کارش این است که برای

همه ما رحمت باشد و همه ما را مورد رحمت قرار دهد؛ ماه

هم، ماه پیغمبر است، حال او می‏خواهد بندگان را شستشو

داده و وارد دریای رحمت کند، پس از ما می‏خواهد که ما با استغفار

و توبه، به او کمک کنیم تا او ما را شستشو دهد.


ماهِ شستشوی نبوی


پس این ماه، ماه شستشو است؛ ماه شستشوی نبوی است.

ماهی است که پیغمبر امّتش را از گناهان شستشو می‏دهد

و پیش خدا شفاعتشان را می‏کند. بیایید هرچه که، نعوذ بالله،

کفران نعمت کردیم و بعد از آن هم استغفار نکردیم، الآن

چشمانمان را باز کنیم و استغفار کنیم.


تناسب «آداب ماه شعبان» با «خصوصیّات صاحب ماه»
لذا شما ببینید، در اعمالی که به عنوان آداب این ماه وارد شده

است، اوّل روزه آمده است، دوم یک استغفار ذکر شده و سوم

هم باز استغفار وارد شده است. به مفاتیح‏الجنان مراجعه کنید!

برای این ماه دو استغفار ذکر شده است؛ یکی اینکه انسان

هر روز هفتاد بار بگوید: «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ أَسْأَلُهُ التَّوْبَةَ» از خدا

استغفار می‏کنم و از او طلب توبه دارم؛ و دیگری اینکه هر روز

هفتاد بار بگوید: «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ

الْحَيُّ الْقَيُّومُ وَ أَتُوبُ إِلَيْهِ» از خدایی که جز او خدایی نیست،

مهربان و بخشنده است، زنده و پاینده است، طلب مغفرت

می‏کنم و توبه می‏نمایم. اینها به خاطر آن است که این ماه،

ماه تطهیر نبوی برای امّت خویش است و پیغمبر می‏خواهد

امّتش را تطهیر کند. این کار با استغفار امّت، بر پیغمبر آسان

می‏شود.