دستورالعملهایی از علامه آیت الله حسن زاده آملی (ادام الله ظله )
دستورالعمل هایی ازعارف عامل علامه حسن زاده آملی (ادام الله ظله )
۱- دهان روح وتن :
انسان دو دهان دارد: یكى گوش كه دهان روح او است و دیگر دهان كه
دهان تن او است. این دو دهان خیلى محترماند. انسان باید خیلى مواظب
آنها باشد. یعنى باید صادرات و واردات این دهنها را خیلى مراقب باشد.
آنهایىكه هرزه خوراك مىشوند، هرزه كار مىگردند. كسانى كه هرزه
شنو مىشوند، هرزه گو مىگردند.
وقتى واردات انسان هرزه شد، صادرات او هم هرزه و پلید و كثیف
مىشود. یعنى قلم او هرزه و نوشتههایش زهرآگین خواهد داشت.
حضرت وصى، امیرالمؤمنین، علیه السلام فرمود: عمل نبات است و
هیچ نبات از آب بىنیاز نیست و آبها گوناگوناند. هر آبى كه پاك
است، آن نبات هم پاك و میوهاش شیرین خواهد بود; و هر آبى كه پلید
است، آن نبات هم پلید و میوه او تلخ است.*
خود عمل، حاكى است كه از چه آبى روییده شده است.
۲- وقت اندک وکاربسیار
بدان كه باید تخم و ریشه سعادت را در این نشأ، در مزرعه دلتبكارى
و غرس كنى. اینجا را دریاب، اینجا جاى تجارت و كسب و كار است;
و وقت هم خیلى كم است. وقتخیلى كم است و ابد در پیش داریم. این
جمله را از امیرالمؤمنین علیه السلام عرض كنم، فرمود:
«ردوهم ورود الهیم العطاش» ; یعنى شتران تشنه را مىبینید كه وقتى
چشمشان به نهر آب افتاد چگونه مىكوشند و مىشتابند و از یكدیگر
سبقت مىگیرند كه خودشان را به نهر آب برسانند، شما هم با قرآن
و عترت پیغمبر و جوامع روایى كه گنجهاى رحماناند این چنین باشید.
بیایید به سوى این منبع آب حیات كه قرآن و عترت است. وقتخیلى
كم است و ما خیلى كار داریم. امروز و فردا نكنید. امام صادق علیه
السلام فرمود: «اگر پرده برداشته شود و شما آن سوى را ببینید،
خواهید دید اكثر مردم به علت تسویف، به كیفر اعمال بد اینجاى
خودشان مبتلا شدهاند .» تسویف یعنى سوف سوف كردن، یعنى
امروز و فردا كردن، بهار و تابستان كردن، امسال و سال دیگر كردن.
وقت نیست، و باید به جد بكوشیم تا خودمان را درستبسازیم.
خداوند به همۀ ماتوفیق عمل به این دستورات
عنایت فرماید (آمین )

باید توجه داشت که گرچه اصل وحقیقت عرفان امری متعالی ومطلوب ودرراستای تکامل انسان وبلکه حقیقت کمال اواست ؛ ولی این مسأله نباید موجب گردد که تصور کنیم همه کسانی که به این نام شناخته ودراینراه دیده می شوند به زلال حقیقت وروح عرفان ومعنویت دست یافته اند .بنابراین باید بسیارمراقب باشیم تا نام ها وعناوین ، مارافریب ندهند .هرجا اسم عرفان وعارف وسیر وسلوک هست ، معلوم نیست ازحقیقت عرفان نیز خبری باشد .کم نبوده ونیستند کسانی که گر چه درنیت خویش برای سیروسلوک صادق بوده اند ؛ ولی دراثر عدم آشنایی با معیارهای عرفان حقیقی ،به دام منحرفان ومدعیان دروغین افتاده ا ند وبه جای سیر الی الله دربیراهه های گمراهی وانحراف گرفتار آمده اند .