» مراتب عرفانی حضرت زینب ( سلام الله علیها )
» ماه محرم ماه عزای حسینی
» عرفان ولایت محور
» حقایقی از وقوف در عرفات
» توصیه های پزشکی عارفان
» عقائدمان به مسائل دینی چقدر صحیح است ؟
» تفاوت اخلاق و عرفان
» آداب ورود به میهمانی خدادر نزد اهل عرفان
» میلاد منجی عالم بشریت مهدی موعود مبارک باد .
» بعثت، منشأ تحول علمی ـ عرفانی در عالم
درباره ما

باید توجه داشت که گرچه اصل وحقیقت عرفان امری متعالی ومطلوب ودرراستای تکامل انسان وبلکه حقیقت کمال اواست ؛ ولی این مسأله نباید موجب گردد که تصور کنیم همه کسانی که به این نام شناخته ودراینراه دیده می شوند به زلال حقیقت وروح عرفان ومعنویت دست یافته اند .بنابراین باید بسیارمراقب باشیم تا نام ها وعناوین ، مارافریب ندهند .هرجا اسم عرفان وعارف وسیر وسلوک هست ، معلوم نیست ازحقیقت عرفان نیز خبری باشد .کم نبوده ونیستند کسانی که گر چه درنیت خویش برای سیروسلوک صادق بوده اند ؛ ولی دراثر عدم آشنایی با معیارهای عرفان حقیقی ،به دام منحرفان ومدعیان دروغین افتاده ا ند وبه جای سیر الی الله دربیراهه های گمراهی وانحراف گرفتار آمده اند .
پیوندهای روزانه
دیگر امکانات

 

روزشمار محرم عاشورا
پیوندهای وبگاه
» خرقه پشمينه-صوفيه
» عرفان حقیقی
» عرفان حقیقی،عرفان دروغین
» علم وعرفان
» علامه حسن زاده
» محاکمه (نقد فرق انحرافی)
» پرسمان
» تفسیر کامل قرآن
» مرکز فرهنگ ومعارف قران
» حوزه علمیه قم
» همه چیز درباره آیت الله بهجت
» برای همه مفیده
» امام عصر ونشانه های ظهور
» ما چند نفر
» استاذنا
» درمان باطب سنتی
» قالب وبلاگ های مذهبی
» پاسخگویی به شبهات مهدوی
» مترجم نامدار
» بچه های قلم
» اخبار مهدوی
» تاریخ وآینده :
» هیئت مهدی جان :
» کریم اهل بیت (امام حسن مجتبی (ع))
» سایت خبری طلبه بلاگ :
» منتظر قائم :
» زنان :
» خداکند که بیایی :
» تلنگری برروح
» مشکاة
» درانتظار گل نرگس
» مسافر کعبه :
» پایگاه تحلیلی ازنا خبر
» مهندس طلبه :
» افسران جنگ نرم :
» پناه دل :
» ازعلی آموز اخلاص عمل
» دختر چادری
» شاید شب :
» بانوان :
» مه رویان بوستان خدا :
» کتابخانه طهور
» بصیرت آخرالزمانی
» طریق الی الله
» موسسه جهانی سبطین
» بنیان مرصوص
» زایر حاجی واعظی (عالم عامل )
» پایگاه خبری نوظهور 24
» روزشمارظهور
» سلام همراز (مشاوره کاشان )
» یاضامن آهو
» مشاوره و سوالات کارشناسي ارشد فراگير
» عرفان اسلامی
» وبلاگ قرآنی سید
» وبلاگ رسمی اهل بیت علیهم السلام
آرشیو مطالب
موضوعات مطالب
» عرفان مثبت وعرفان منفی :
» عرفان عملی :
» حالات عارفان حقیقی :
» دستورالعمل های عارفان شریعت محور (4)
» عرفان حقیقی دردعای عرفه :
» قرآن کریم مرکز همۀ عرفانها:
» ماه محرم ماه خون وقیام :
» امام علی علیه السلام درنگاه اهل سنت :
» اغراض گوناگون رهپویان عرفان حقیقی :
» لزوم تقید به شریعت درعرفان حقیقی :
» تفاوت زن ومرد :
» مبانی عرفان وتصوف :
» اندیشه های عرفانی امام خمینی «قدس سره»:
» محور عرفان حقیقی :
» دستورالعملهای سلوکی عارفان شریعت محور(5)
» شادی ونشاط ازمنظراسلام
» عید ازمنظرعارفان :
» ثمرات عرفان حقیقی :
» دینداری درعصر غیبت :
» معیارشناخت عرفان حقیقی ازدروغین :
» اعتکاف عملی عارفانه :
» زبان عرفان چه نوع زبانی است .
» ویژه نامۀ شهادت صدیقة الشهیدة سلام الله علیها :
» سيماى مهدى (عج) از منظر عرفان حقیقی :
» ریشه واسا س عرفان حقیقی :
» مناجات هاي عرفانی امام خمينی (قدس سره )
» ویژه نامۀ ماه رجب المرجب :
» عارف کیست ؟
» عرفان حقیقی وعشق مجازی :
» دستورالعملهای عارفان شریعت محور (6)
» عارف جهنم و بهشت را در همین دنیا می بیند
» ویژه نامۀ ماه مبارک رمضان :
» عرفان و عبادت در سيره پيامبراعظم(ص)
» دانش اندوزی درسیرۀ امام صادق علیه السلام :
» نظام اخلاقی ورفتاری درحوزه :
» ابعاد عرفان علوي:
» از عرفان عرفات تا عرفان حماسى :
» حضرت سید الشهداء آیت عبودیت وعرفان
» دستورالعملهای سلوکی عارف شریعت محور (7)
» دوتوصیۀ اخلاقی ازرهبر معظم انقلاب:
» پیامبر وشناخت خدا :
» عرفان مثبت ومنفی ازنظر علامه جعفری قدس سره
» عیدنوروز وآداب میهمانی :
» عشق وعبادت :
» مقام معلم :
» حضرت زهرا(س) مظهرعفت و صلابت
» عرفان بي دين يا دين بي عرفان
» ویژگی های عرفانی امام خمینی (رحمة الله علیه )
» اعتکاف فرصتی برای خود سازی وکنترل نفس
» عرفان واهل بیت علیهم السلام :
» نیمه شعبان؛ شب عبادت وتبلور میلاد عبودیت حقیقی
» دستورالعملهای سلوکی عارفان شریعت محور(8)
» ماه رمضان درنگاه عارفان حقیقی :
» راه رسیدن به عرفان و شناخت خداوند
» مواعظ اخلاقی امام صادق علیه السلام
» زن درنگاه عارفان :
» اسرارعرفانی حج درکلام امام زین العابدین (ع)
» خصوصیات وویژ گی های عید غدیر خم
» معنای فيزيكی «نور النور» در عرفان اسلامی
» پیام های عرفانی عاشورا :
» مایه های عرفان اسلامی :
» عرفای حقیقی :
» اربعین درکلام عارفان :
» انتظارات امامان ازشیعیان
» ازچه موقع تصوف وعرفان وارد اسلام شد ؟
» مراحل و منازل سير و سلوك عرفا
» در «نوروز» چه باید کرد؟
» مقام عرفانی وعبادی حضرت زهرا (س)
» انسان‌پروري و جامعه‌سازي عارفان حقیقی
» عرفان یافتنی و عرفان بافتنی
» ایام البیض
» جایگاه و ویژگی ماه شعبان
» نیمه شعبان ازمنظر عارفان
» علل گرایش افراد به فرقه های نوظهور
» چگونه به استقبال ماه ضيافت الهى برويم ؟
» حقیقت شب قدر به مذاق اهل عرفان
» آسیب‌های خانوادگی در آخرالزمان
» عرفان‏ دینی ،عرفانی متشرعه
» روش زدودن حجابها ازچشم دل
» خدادرعرفان عرفه
» جنبه توحیدی وعرفانی حادثه کربلا
» 12 نكته اخلاقي از شیخ رجبعلي خياط (ره)
» پیروان واقعی پیامبر (ص)
» زملک تا ملکوت
» دعاى هنگام تحويل سال
» سوخته عشق الهی
» تفسیر دعای ماه رجب
» بعد اخلاقی عرفانی امام خمینی
» کمال انسان ازمنظر عرفان
» مهدویـت وانتظـار درکـلام عرفـا
» اثر گناه در محروم کردن انسان از عبادت
» اصول نجوای عارفان در کلام امام صادق (ع )
» دحو الارض به روایت یک عارف
» دیدگاه عارفان درباره امام حسین(ع) قطب عالم عرفان
» صحیفه سجادیه مناجات عرفانی در خلوتگاه انس
» توصیه های عارفان در ماه ربیع
» مراقبات ماه ربیع الاخر
» ماه جمادی الاولی و اعمال عبادی آن
» ملکوت آسمانها و زمین به دست چهارده معصوم است
» مراقبات ماه جمادی الاخر
» طلیعۀ آسمانی پیدایش حضرت زهرا (سلام الله علیها )
» ظاهر و باطن اهل عرفان
» محورهای عرفان امام علی (ع)‌ در نهج‌البلاغه
» بعثت، منشأ تحول علمی ـ عرفانی در عالم
» آداب ورود به میهمانی خدادر نزد اهل عرفان
» تفاوت اخلاق و عرفان
» عقائدمان به مسائل دینی چقدر صحیح است ؟
» توصیه های پزشکی عارفان
» حقایقی از وقوف در عرفات
» عرفان ولایت محور
» مراتب عرفانی حضرت زینب (سلام الله علیها )
» شاخصه های عرفان ناب شیعی
» ویژگی های عرفان های کاذب
» تعریف لغوی واصطلاحی عرفان
» عرفان واقعی درکلام علی (ع)
» عرفان حسینی وعرفان های کاذب
» مقدمه:
» مشخصه های عارفان حقیقی:
» عرفان وحقیقت
» مشخصه های عارفان کاذب ودروغین :
» مولوی وعرفان حقیقی :
» دستورالعمل های سلوکی عارفان شریعت محور (1)
» عرفان حقیقی وخدا:
» عرفان حقیقی وعشق:
» دستورالعمل های سلوکی عارفان شریعت محور(2)
» دعای عرفه دعای عارفین حقیقی
» عرفان امام خمینی (ره)برگرفته از عرفان ناب :
» مهم ترین دستورالعمل های سلوکی عارفان شریعت محور(3)
» شاخصه های عرفان اسلامی وراستین (حقیقی)
» راه نیل به مقامات عرفانی :
» ویژگی های عرفان های نوظهور :
برچسب‌ها
ویژگی ها ی عرفان های نوظهور :
+ نویسنده بهروز در یکشنبه یکم شهریور 1388 |

 

 معنويت‌های نوظهور مردم را سر به زير و سيلی‌پذير بارمی آورند و روحيه عزت

و آزادگی را در قلب‌ها می‌ميرانند، در واقع اين معنويت‌ها می‌كوشند مردم را تسليم

 نظم موجود و مطيع قدرت‌های فائق، گردانند و سكوت در برابر ستم را به آن‌ها

 می‌آموزند و به عنوان يك ارزش اخلاقی و معنوی تعليم می‌دهند.

به عنوان مثال در «فالون‌دافا» اعتقاد براين است كه هر كس كه مورد ظلم واقع

 می‌شود، در حال تصفيه روحانی و جبران ظلمی است كه در زندگی پيشين بر ديگری

 روا داشته است، لذا كسی كه به ياری مظلوم می‌رود در حقيقت تزكيه او را با

مشكل مواجه ساخته است.

ظلم‌ و ستم‌پذيری در انديشه‌های «دالای‌لاما» موجوداست لذا در انديشه‌های

«دالايی» هر كسی بدی و ظلم می‌كند، خود بيش از همه از درون رنج می‌برد و

 آزرده می‌شود در نتيجه نيازی نيست كه با او مقابله شود، چرا كه رنج درونی

برايش كافی است و او را به حال خود بايد گذاشت. لذا با اين استدلال او از اعدام

جنايتكار پليدی همانند صدام مخالفت می‌كند. و با چشم فروبستن بر ظلم‌های دردناك

 اشغالگران قدس، به آن سرزمين سفر كرده با آن‌ها دست دوستی می‌دهد.

اسراف ميراث معنوی انسان را چهارمين ويژگی معنويت‌های نوظهور است .

در معنويات صحبت از شادی، معنا، زندگی، عشق، خدا، آرامش، روح و... است،

 اما هيچ كدام به معنای حقيقی و عظيمی كه دارند نمی‌رسند، اين معانی سطحی و

حداقلی كه معنويت‌های نوظهور ارائه می‌دهند، به راستی اسراف در ميراث معنوی

 بشر است. مثلا عشقی كه «پائولو كوئيليو» معرفی می‌كند و در توضيح آن به

شرح فرازهايی از رساله پولس قديس می‌پردازد، آن عشق مقدسی كه در مسحيت

 مطرح بوده نيست، لذا عشقی پاك مسيحی كه حتی روابط مقدس زناشويی به افراط

رفته را ممنوع می‌داند كجا و عشق «كوئيليو» در رمان‌های «ورونيكا» و «زهير»

 كجا؟! سرور عرفان كجا و سرخوشی «دالايی لاما» كجا؟! نفس مطمئنه قرآن كجا

و «ريلكسيشنِ ماهاريشی» كجا؟! عشق مقدس[ الذين آمنوا اشد حبا لله ]كجا و

عشق مبتذل «اشو» كجا؟! از «دالايی لاما» رهبر بوداييان تبت می‌پرسند،

بزرگ‌ترين آرزوی شما چيست؟ پاسخ می دهد: «خوراكی خوب و خوابی خوش».

 اين سخن او برای اين است كه آرامش و شادی در بی آرزويی است و بی‌آرزويی

 او به از دست دادن همت بلند منجر شده و نتوانسته وارستگی را با بلند همتی جمع

 كند و به‌راستی اگر گوهرهای گران‌بهای معنوی بشر اين طور تباه شود و در بين

 مردم اين گونه مسخ شده جابيفتد، چگونه می‌توان دوباره آن‌ها را به انسان باز

گرداند؟!

«حقيقت فدای جذابيت» ويژگی ديگر معنويت‌ها و عرفان‌‌های نوظهور است.

اكنكار، فالون‌دافا، تی.ام.، همه و همه خود را فراتر از اديان و جامع آن‌ها معرفی

 می‌كنند، ما «اك مسيحی»، «اك يهودی»، «اك بودايی» و «اك مسلمان» داريم

 به عنوان مثال فرقه «رام‌الله» در ايران در مورد حضرت مسيح(ع) می‌گويد:

 مسيح(ع) به معراج رفت، ولی عيسا به صليب كشيده شد و در توجيه اين

سخن نغز می گويند: «مخاطبان من هم مسلمان‌اند و هم مسيحی و من بايد به

 گونه‌ای سخن بگويم كه همه را جذب كنم»

افرادی نظير اشو و كوئيليو از كتب عرفانی اسلامی حتی قرآن كريم،و از عهد جديد

و عهد عتيق از «تائوته چينگ» كتاب مقدس «تائوئيست‌ها» از متون مقدس بودايی

 و غيره استفاده می‌كنند، لذا می‌توان گفت معنويت‌های نوظهور در صدد ايجاد دينی

 جهانی‌اند و از اين رهگذر در ايجاد ابرفرهنگ جهانی برای تكميل پروژه جهانی

‌سازی نظام سلطه نقش جدی ايفا می‌كنند.

در معنويت‌های نوظهور حقيقت مهم نيست بلكه كارآيی مهم است

در معنويت‌های نوظهور حقيقت مهم نيست، بلكه كارآيی مهم است و در اين صورت

اهميت ندارد كه كدام دين و آيين معنوی كامل‌تر و درست‌تر است، بلكه هر كدام كه

 تو را آرام می‌كند می تواند دين تو باشد. دالايی لاما می‌گويد: ممكن است كسی با

 اعتقاد به خدا به آرامش برسد و ديگری با انكار خدا هر كدام بايد داروی مورد نياز

خود را انتخاب كنند.

«سحر و كارهای خارق‌العاده» از ويژگی‌های جذاب اين معنويت‌های نوظهور است.

 كه يكی از شاخص‌های عرفان‌های جديد استفاده از نيروهای جادويی و سحرآميز است.

 كه البته در زندگی يك نواخت و ماشينی و به دور از معنويت انسان معاصر می‌تواند

تنوع جالبی را ايجاد كند و به جذب افراد زيادی منجر شود، به خصوص در مواردی

كه يك مدعی را رهبر فرقه معنوی توانايی خود را به خداوند نسبت بدهد، در اين

صورت كارهای جادويی به جای كرامات معنوی اولياء خدا ارائه می‌شود و روی

 مردم تأثير بيشتری می‌گذارد.

سحر و جادو از زمان حضرت سليمان(ع) در بين مردم رواج يافت. گروهی از مردم

 با افرادی از جن كه در تسخير حضرت سليمان بودند، ارتباط برقرار كرده و با كفر

ورزيدن به قدرت خداوند، سحر و جادو را از اجنه آموختند و از تعاليم آن پيروی كردند.

 «وَ اتَّبَعُوا ما تَتْلُوا الشَّياطينُ عَلی‏ مُلْك سُلَيمانَ وَ ما كفَرَ سُلَيمانُ وَ لكنَّ الشَّياطينَ

كفَرُوا يعَلِّمُونَ النّاسَ السِّحْرَ» (بقره/102) پس از آن سحر و جادو در زندگی

 مردم مشكلاتی را ايجاد كرد و خداوند با فرستادن دو فرشته در بابل راه‌های باطل

 كردن سحر را به مردم آموخت ولی مردم از آن دو چيز‌هايی را فراگرفتند كه برای

‌شان فايده‌ای نداشت. در ادامه آيه قبل می‌فرمايد:‌ »وَ ما أُنْزِلَ عَلَی الْمَلَكينِ بِبابِلَ هارُوتَ

وَ مارُوتَ وَ ما يعَلِّمانِ مِنْ أَحَدٍ حَتّی يقُولا إِنَّما نَحْنُ فِتْنَةٌ فَلا تَكفُرْ... وَ يتَعَلَّمُونَ ما يضُرُّهُمْ

 وَ لا ينْفَعُهُمْ» «بقره/102»

امروزه می‌بينيم كه با يك سری تمرينات افرادی اين توانايی‌ها را پيدا می‌كنند و دست

به كارهای خارق العاده می‌زنند. تمام اين افراد به طور مستقيم يا غير مستقيم تبعيت

از آن جنيان را برگزيده و خداوند را رها كرده‌اند، در حالی كه انسان با عبوديت و

 طاعت حق تعالی می‌تواند به مراتب بالايی از معنويت و آگاه برسد، ولی با تبعيت

از راه‌های كفرآميز تنها می‌تواند به مشت خاكی از مسير سلوك اوليای خدا دست يابد.

انسان با تبعيت از انبيا و شخص رسول اكرم (ص) به جايی می‌رسد كه جبرئيل هم

 يارای همراهی با او را نخواهد

يكی از عواملی كه مكاتب انحرافی در جامعه را افزايش می‌دهد، فراموش كردن مكاتب

حقيقی اسلام و معنويات همچنين عدم درك توحيد واقعی است.

 دوري از عرفان اصيل و ناب، در حمايت استعمار بودن، آسان‌گيري، همگاني و

سهل الوصول بودن و ادعاي كاذب در زمينه كرامات را از ويژگي‌هاي عرفان‌هاي

 نوظهور می دانیم .

وجود تعداد زيادي سايت در حمايت و تبليغ اُوشو و افكار وي را كه چند سال پيش

از دنيا رفته با حمايت مالي كشورهاي استعماري است و با خرافي بودن  فرقه‌هاي

عرفاني نوظهور، اين فرقه‌ها به دنبال چيزهايي مي‌روند كه مردم عموماٌ به دنبال آن

 هستند و البته با پوشاندن لباس حق به باطل در صدد القاء مطالب خود به مخاطبان

 هستند. بيش از صد نوع از اين مسلك‌ها در كشور وجود دارد و

عرفان داراي پيچيدگي‌ است و از عرضه همگاني آن نظير برنامه‌هاي تلويزيوني و از

 سوي هر شخص ناآگاهي خطر بزرگي است.

در برخي مكاتب عرفاني نوظهور، داشتن دوست از جنس مخالف نه تنها ساده شده،

 بلكه به عنوان يك امر موجّه و عرفاني وانمود مي‌شود، از اين رو مي‌بينيم كه بعضي

تحت تأثير اين مطالب قرار گرفته‌اند و جذب اين گروه‌ها شده‌اند.

 

تمامی حقوق مادی و معنوی این وبگاه محفوظ و متعلق به مدیر آن می باشد و کپی برداری از مطالب تنها با ذکر منبع مجاز است...