یعنی انسان ها یا برادردینی تواند ویابرادرخلقی تو.                   

درعرفان حسینی باید دغدغه مند همه انسان هابود.عرفان

خدامحورازخلق وجامعه غافل نیست .عرفانی که دردخدادارد

ازدردخلق داشتن حذر ندارد .علامه محمد تقی جعفری می گوید:

«ادعای دعرفان بابی اعتنایی به انسان ها،مساوی ادعای عرفان

 بابی اعتنایی به خداوند ذوالجلال است »عرفان الله ص84

جای بسی تأسف است که عرفان مخصوصاً موقعی که اصطلاح

تصوف به آن پوشیده می شود،تنها برای برکنارساختن فرد از

جامعه استخدام می شود.گویی موقعی به مقام والای عرفان

 نائل می گرددکه ازدیگر انسان هاقهرکرده باشد.

 3-عرفان حسینی ،پویا وحماسه ساز؛عرفان های کاذب

،تخدیری:

عارف هرآنچه رامانع وحاجب تجلی وتذکر اسماءخداوند تبارک

 وتعالی باشد،ناخوشایند میدارد وبه جهاد باآن می پردازد.عرفان

 اسلامی عرفانی پویاست وانسان رابه مقابله باظلم وملایمات

 فرامی خواند ولی معنویت های نوپدید،روحیه انفعالی راتوصیه

 میکند. ازاین روست که بیشتر رهبران این ادیان ،با

صهیونیست ها تعامل ورفت وآمددارند.اینکه دالایی لاما برترین

 نشان افتخار آمریکاراطی مراسمی درکنگره دریافت می کند

وبرنده جایزه صلح نوبل میشود دراین راستا قابل تفسیر است .

 ولی عرفان اسلامی باسیاست عجین است .درمکتب عرفانی

 امام  حسین علیه السلام است که عارفی سیاست مدارو

سیاست مداری عارف چون امام خمینی تربیت میشود.دشمن

 ازاین نوع عرفان که موقعیت اورابه خطر می اندازد درهراس است

 .ومعنویت حسینی هرگونه آرامش روان رادرسایه عزت مطلوب

 میشمارد.

 4-عرفان حسینی،حاوی لذت های معنوی؛عرفان های کاذب ،

حاوی لذت های مادی:

 درادیان جدید لذت تنها با محورانسان قابل تفسیر است آن

هم انسان مادی ،لذا یکی ازابزار های رسیدن به آرامش را،

لذت جنسی معرفی می کنند.مثل شیطان پرستی ،ویادر

مکتب عرفانی  اوشو، معرفت ازعشق پدید می آید وسکس

بزرگترین مدیتیشن است .چراباید جوان ایرانی دنباله رو

«اوشو»باشد؟کسی که آن قدربه فساد اخلاقی مبتلاشد

 که اورادرسال 1985 ازآمریکا هم بیرون کردند.ولی درمکتب

 امام حسین شادی هم رنگی معنوی دارد.بُریرشب عاشورا

شادمان بود ومی خندید .و«وهب»شب اول ازدواج خودرادر

کربلا سپری کرد .درعرفان حسینی ،حتی گریه هم شادمانی

می آورد ،به فرموده پیامبر ،چشمی که درعزای حسین بگرید

 ،درقیامت خندان وشادمان است .لذت درعرفان حسینی ،

بامناجات همراه است ولی درعرفان های جدید باموسیقی

 های تندومبتذل .

 5-عرفان حسینی ،خدامحور ؛عرفان های کاذب ،غیر الهی :

 خدادرعرفان امام حسین علیه السلام موج می زند .که نمونه

 آنرادردعای عرفه می بینیم .آن حضرت درحادثه عاشورا همواره

درپی کسب رضایت الهی بود.وبرخداتکیه داشت .وامید نصرت

 فقط ازدرگاه الهی داشت .ولی عرفان های مدرن وپست مدرن

،بدون اعتقاد به خداوشریعت می خواهند به انسان معاصر،نشاط

وآرامش راارمغان دهند.درصورتی که به فرموده قرآن ،آرامش تنها

درآستان ایمان واقعی میسر است (انََّ الَذِینَ قالوُا رَبُّنَا اللهُ ثُمَّ

استَقامُوا فَلاخَوفٌ عَلَیهِم وَلاهُم یَحزَنوُن َ) احقاف 13

محققاًکسانی که گفتند:پروردگار ما خداست ؛سپس ایستادگی

کردند،بیمی بر آنان نیست وغمگین نخواهند شد.

 نتیجه :باشناخت بعضی ازتفاوت های عرفان حسینی ،درمقابل

 عرفان های کاذب ،امیدواریم که همواره  مااز پویندگان عرفان

 واقعی باشیم وبه آن عمل کنیم .

                                                انشاءالله